ŠKOLNÍ ROK 2022/2023
Školní poradenské pracoviště poskytuje poradenské služby žákům a jejich zákonným zástupcům a pedagogům školy. Koncepce pracoviště vychází z Vyhláška č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb. Poradenské služby jsou poskytovány zdarma. Informace a důvěrná data o žácích a jejich zákonných zástupcích, která se poradenští pracovníci dozví v souvislosti s výkonem své činnosti, jsou důvěrná a je s nimi nakládáno v souladu s platnými zákony.
Školní poradenské pracoviště tvoří výchovný poradce (současně speciální pedagog), školní metodik prevence (současně kariérový poradce). Nedílnou součástí je spolupráce se všemi vyučujícími a pedagogickými pracovníky ve škole a vedením školy.
Cíle školního poradenského pracoviště (v souladu s Vyhláškou č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb.)
zařízeními
Hlavní cíle naší školy ve školním roce 2022/2023
Výchova a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami
Prevence rizikového chování žáků
Péče o žáky s neprospěchem a o nadané žáky
Kariérové poradenství – profesní zaměření žáků
Členové školního poradenského pracoviště
Mgr. Lucie Slavíčková – výchovný poradce (konzultační hodiny úterý 12.00-12.45 dále po domluvě)
Mgr. Hana Valíková – školní metodik prevence (konzultační hodiny úterý 12.00-12.45, dále po domluvě)
Komunikace mezi členy ŠPP a ostatními učiteli probíhá kontinuálně. Pravidelné schůzky členů ŠPP se konají v době pedagogických rad případně i v jiných termínech. Z těchto pravidelných schůzek se pořizuje zápis.
Komunikace s odbornou veřejností
Za komunikaci se školským poradenským pracovištěm zodpovídá výchovný poradce.
Náplň práce
Výchovný poradce
Speciální pedagog
Školní metodik prevence
Model péče ŠPP
Škola pracuje v případě řešení výukových a výchovných obtíží v rámci ŠPP takto:
Učitel/třídní učitel eviduje počáteční obtíže žáků, provádí pedagogickou diagnostiku pro zjištění žákových vzdělávacích specifik, realizuje dopomoc v hodinách a případně i občasnou pomoc mimo vyučování, vytváří podnětové materiály „na míru“ individuálních vzdělávacích potřeb žáka, spolupracuje s rodiči pro překonávání obtíží. Konzultuje své postupy s pracovníky ŠPP – pokud se obtíže žáka nevyřeší v průběhu této etapy, iniciuje učitel po dohodě s rodiči řešení problému žáka v prostředí školy za spolupráce koordinátorem pověřených pracovníků školního poradenského pracoviště.
Učitel /třídní učitel/ upozorní rodiče na problémy žáka ve vzdělávání, vytvoří ústně nebo písemně plán pedagogické podpory, který je strukturovaný a cílený na jednotlivé předměty a přístupy k žákovi, definuje silné a slabé stránky žáka. S vytvořením plánu požádá o pomoc výchovného poradce a školní metodik prevence. V této etapě je možné pracovat s žáky v rámci vyučování i mimo něj, s případným využitím skupinových forem péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Pokud ani tento přístup nepomáhá vyřešit vzdělávací obtíže žáka (3 měsíce), je po analýze realizovaných přístupů rodičům doporučeno komplexní pedagogicko-psychologické vyšetření ve školském poradenském zařízení (pedagogicko-psychologická poradna).
3.Individuální vzdělávací plán
Žák, u kterého nedošlo k překonání vzdělávacích obtíží, je na základě žádosti rodiče komplexně vyšetřen školským poradenským zařízením (pedagogicko- psychologická poradna), v případě potvrzení speciálních vzdělávacích potřeb žáka může být po jejich žádosti vypracováván individuální vzdělávací plán, ve kterém jsou definovány vzdělávací cíle a mohou být také doporučeny a posléze realizovány odborné intervence v rámci školy dle poradnou navrhovaných podpůrných opatření. Škola spolupracuje se školským poradenským zařízením na pravidelném vyhodnocování IVP, iniciuje kontrolní vyšetření dle závěrů doporučených postupů z PPP.
Dokumenty
Součástí dokumentace školního poradenského pracoviště jsou školní řád, vnitřní klasifikační řád, plán práce školního poradenského pracoviště, minimální preventivní program (jeho součástí je program proti šikanování), krizový plán školy, plán prevence školní neúspěšnosti, plán práce na školní rok 2022/2023 a standardní náplň práce školního metodika prevence a výchovného poradce.
Plán práce školního poradenského pracoviště na šk. rok 2022-23
Září: Kontrola a aktualizace databáze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Evidence a kontrola IVP, PLPP (výchovný poradce)
Spolupráce s asistenty pedagoga
Aktualizace informačních nástěnek (výchovný poradce, ŠMP)
Vytvoření minimálního preventivního programu (ŠMP)
Založení plánu prevence za školu na webových stránkách www.preventivniaktivity.cz (ŠMP)
Sledování legislativních změn v oblasti přijímací řízení na SŠ a SOU (kariérový poradce)
Předání základních informací o průběhu přijímacího řízení a o aktivitách plánovaných v oblasti volby povolání vycházejícím žákům (kariérový poradce)
Říjen: Účast VP na informativní schůzce výchovných poradců
Zjištění zájmu o studium na středních školách v oborech s talentovou zkouškou
Průběžné předávání informací žákům 8. a 9. ročníku k veletrhům SŠ, pomoc při výběru SŠ
Účast ŠMP na setkání školních metodiků prevence
Listopad: Schůzka členů ŠPP školní metodik prevence
Veletrh SŠ na ZŠ Smíškova Tišnov
Předání důležitých informací spojených s výběrem střední školy zákonným zástupcům žáků 9. třídy
Prosinec: Vyhodnocení PLPP (TU)
Leden: Průběžné zhodnocení práce se žáky s IVP
Přijímací řízení na obory s talentovou zkouškou
Schůzka členů ŠPP
Únor: Vyplnění přihlášek na SŠ a SOU, kontrola a potvrzení přihlášek
Březen: Evidence podaných přihlášek vycházejících žáků
Vydání zápisových lístků zákonným zástupcům žáků
Vyhodnocení PLPP (TU)
Duben: Schůzka členů ŠPP
První kolo přijímacího řízení na SŠ a SOU, vyhodnocení výsledků
Květen: Druhé kolo přijímacího řízení, pomoc žákům při hledání volných míst a při vyplňování přihlášek, vyhodnocení výsledků druhého kola přijímacího řízení
Červen: Závěrečné zhodnocení práce se žáky s IVP, vyhodnocení IVP a PO
Vypracování zprávy o preventivní činnosti ve škole za školní rok
Zpracování výkazu o prevenci na škole za daný školní rok na webových stránkách www.preventivniaktivity.cz
Vypracování přehledu umístění vycházejících žáků
Celkové zhodnocení výsledků péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami
ZÁPIS ZE SCHŮZKY ŠKOLNÍHO PORADENSKÉHO PRACOVIŠTĚ
29.8.2022
přítomni: Mgr. Lucie Slavíčková, Mgr. Hana Valíková
1)příprava plánu práce školního poradenského pracoviště na školní rok
2022/2023
2)příprava a kontrola administrativy
školní metodik prevence: minimální preventivní program, krizový plán školy,
plán práce školního metodika prevence na školní rok 2022/2023, plán
preventivní činnosti na www.preventivni-aktivity.cz (založení výkazu)
výchovný poradce: plán práce výchovného poradce na školní rok 2022/2023
3)informace pro učitele o činnosti školního poradenského pracoviště na
srpnové pedagogické radě
4)aktualizace informačních nástěnek
5)příprava preventivních akcí na začátek školního roku
6)kontrola a aktualizace databáze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
kontrola IVP a PLPP
7)kariérový poradce-průběžně informace pro vycházející žáky o průběhu
přijímacího řízení a o aktivitách plánovaných v oblasti volby povolání
8)případná účast na DVPP
zapsala: četli:
ZÁPIS ZE SCHŮZKY ŠKOLNÍHO PORADENSKÉHO PRACOVIŠTĚ
Datum: 17. ledna 2023
Přítomni: Mgr. Lucie Slavíčková, Mgr. Hana Valíková
1)zhodnocení činnosti školního poradenského pracoviště (dále ŠPP) ve 2. čtvrtletí
2)průběžná kontrola a aktualizace databáze žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami, evidence a kontrola IVP a vyhodnocení PLPP
3)školní metodik prevence-průběžná příprava preventivních akcí pro žáky,
spolupráce s ostatními učiteli a asistenty pedagoga
4)kariérový poradce-průběžné informace k přijímacímu řízení ve školním roce
2022/2023 pro žáky 9. třídy
5)kontrola administrativy ŠPP
6)aktualizace informačních nástěnek
zapsala: četla:
ZÁPIS ZE SCHŮZKY ŠKOLNÍHO PORADENSKÉHO PRACOVIŠTĚ
Datum: 12. dubna 2023
Přítomni: Mgr. Lucie Slavíčková, Mgr. Hana Valíková
1)zhodnocení činnosti za třetí čtvrtletí
2)průběžná kontrola a aktualizace databáze žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami, evidence a kontrola IVP vyhodnocení PLPP, průběžně realizace předmětu speciální pedagogické péče a pedagogické intervence
3)zhodnocení činnosti školního metodika prevence, řešené případy rizikového chování, zhodnocení proběhlých preventivních akcí + plánované akce
5)kariérový poradce-přihlášky na střední školy, přijímací řízení + přijímací
zkoušky, organizace vydání zápisového lístku
6)kontrola administrativy ŠPP
7)aktualizace nástěnek
zapsala: četla: